Piggnatten

Piggnatten (1.136 m n.p.m.) to szczyt znajdujący się na płaskowyżu Hardangervidda, w pobliżu miejscowości Rjukan. Ze szczytu rozpościera się wspaniały widok na południowo-wschodnią część płaskowyżu Hardangervidda oraz na Gaustatoppen, najwyższą górę regionu Telemark.
Informacje ogólne
Na szczyt prowadzi mało wymagająca, 2 kilometrowa ścieżka rozpoczynająca się przy górnej stacji kolejki linowej Krossobanen, która znajduje się na wysokości 886 m. n.p.m. Oczywiście, alternatywą do wjazdu, jest wspinaczka po dość stromym zboczu. Nieco dłuższa droga powrotna prowadzi przez punkt widokowy ulokowany na miejscu niemieckiej strzelnicy artyleryjskiej pochodzącej z czasów II Wojny Światowej.
Długość drogi na szczyt i z powrotem wynosi około 4,8 kilometra. Na jej przejście trzeba zarezerwować około dwóch godzin.
Szczegółowe informacje o szlaku można znaleźć poniżej a ślad GPS w formacie gpx można pobrać tutaj.
Opis szlaku
Naszą wędrówkę rozpoczynamy w okolicy górnej stacji kolejki linowej Krossobanen. Kolejka ta była pierwszą kolejka linową wybudowaną w Europie Północnej. Początkowy odcinek trasy prowadzi szeroką, szutrową drogą. Po przejściu około 1,5 km należy skręcić w lewo w wąską ścieżkę. Po przejściu kolejnych 100 metrów, na rozwidleniu należy skręcić w prawo. Ścieżka wije się wśród wysokich traw i wrzosów. Po przejściu 400 metrów rozpoczyna się podejście na szczyt. Ścieżka staje się coraz bardziej kamienista i gęsto porośnięta kosodrzewiną, końcowy odcinek prowadzi przez wyciosane w kamieniach stopnie. Ze szczytu rozpościera się wspaniały widok na południową część płaskowyżu Hardangervidda, który jest największym płaskowyżem w całej Europie. Widok w kierunku południowym zdominowany jest przez szczyt Gaustatoppen. Gaustatoppen jest najwyższym szczytem w prowincji Telemark. Szczyt osiąga wysokość 1.883 metrów nad poziomem morza.
Do górnej stacji kolejki można wrócić tą samą drogą, jednakże proponujemy skorzystanie z alternatywnej, nieco dłuższej ścieżki, przebiegającej częściowo po tak zwanej ścieżce słońca „Solstien”. Zejście rozpoczynamy tą samą ścieżką, którą weszliśmy szczyt. Po przejściu około 200 metrów skręcamy w prawo. Bardzo wąska ścieżka prowadzi przez dość podmokły teren. Trzeba uważać, aby nie wdepnąć w przykrytą trawą kałużę. Często trzeba zbaczać z wyznaczonej ścieżki szukając suchej alternatywny. Po około 300 metrach ścieżka łączy się z drogą szutrową, wędrówkę kontynuujemy skręcając w prawo. Po przejściu kolejnych 300 metrów ścieżka dochodzi do punktu widokowego, ulokowanego pośrodku pozostałości niemieckiego stanowiska artyleryjskiego z czasów II Wojny Światowej. Z punktu widokowego rozpościera się zapierający dech w piersiach widok na górę Gaustatoppen, elektrownię wodną Vemork oraz płaskowyż Hardangervidda.
Po zejściu z punktu widokowego kierujemy się lewo. Trasa w dół prowadzi po wyłożonej naturalnymi kamieniami ścieżce. Po przejściu około 1200 metrów, kamienna ścieżka łączy się z drogą szutrową, która prowadzi bezpośrednio do stacji kolejki (około 800 metrów).
Dojazd
Przy dolnej stacji kolejki linowej Krossobanen znajduje się duży, bezpłatny parking. Współrzędne GPS parkingu to: 59,87925 N, 8,55334 E