Mont Loéré

Mont Loéré to szczyt górski o wysokości 2.575 metrów położony w Alpach Walijskich w paśmie górskim rozdzielającym doliny Val de Nendaz i Val de Hérémence. Mont Loéré i okoliczne szczyty są centrum sportów zimowych. Liczne wyciągi zarówno od strony Nendaz jak i od Hérémence ułatwiają dostanie się na górę. W sezonie letnim większość wyciągów jest jednak nieczynna.
Informacje ogólne:
Prognozy pogody nie były zbyt optymistyczne. Po południu miały nadejść burze. Nie mogliśmy wybrać się na całodzienną wyprawę w wysokie góry i trzeba było znaleźć coś krótszego. Postanowiliśmy więc przejść się trawiastą granią rozdzielającą doliny Val de Nendaz i Val de Hérémence. Po drodze „zaliczyliśmy” szczyty Mont Carré oraz Monte Rouge. Najbardziej wymagające było podejście na samą grań, później to już spacerek.
Wspinaczkę rozpoczęliśmy w miasteczku narciarskim Thyon. Łącznie przeszliśmy prawie dziewięć kilometrów pokonując prawie 500 metrów przewyższenia. Na pokonanie całej trasy należy przeznaczyć nieco ponad trzy godziny, plus czas przeznaczony na przerwy.
Szczegółowe informacje o szlaku można znaleźć poniżej a ślad GPS w formacie gpx można pobrać tutaj.
Opis szlaku:
Wspinaczkę rozpoczęliśmy na ogromnym parkingu znajdującym się przy centrum narciarskim Thyon. W sezonie zimowym parking jest płatny, latem można parkować za darmo. Podobnie jak podczas wspinaczki na Dent de Nendaz, początkowy fragment trasy to nawigowanie w plątaninie ścieżek i dróg. Najważniejsze, aby kierować się w kierunku grani. Pierwsze 1.500 metrów to solidna wspinaczka po dość stromym, trawiastym zboczu. Po drodze minęliśmy kilka niedziałających wyciągów narciarskich. W końcu dotarliśmy do nieczynnego schroniska Cabane des Crêtes Dayer. Schronisko czynne jest tylko w okresie zimowym, kiedy na stokach jest tłoczno. Latem jest zbyt mało turystów i zapewne nie opłaca się prowadzić sprzedaży. Ze schroniska roztacza się szeroki widok na leżące w dole miasto Sion oraz na szczyty Alp Berneńskich leżące po drugiej stronie Doliny Rodanu.
Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy dalej. Ścieżka prowadziła granią i po praktycznie płaskim terenie. Po stronie zachodniej znajduje się dolina Val de Nendaz, a po stronie wschodniej dolina Val de Hérémence. Po 1.300 metrach doszliśmy do rozgałęzienia szlaków. Idąc prosto można wejść na wierzchołek Mont Carré, natomiast ścieżka skręcająca w prawo pozwala obejść szczyt dookoła. Podejście na szczyt nie było wymagające (około 30 metrów w górę), ale i widoki niewiele różnią się od tych ze ścieżki. Do Mont Rouge pozostało około 500 metrów marszu. Ścieżka poprowadzona jest trawiastą granią i pokonanie tego dystansu nie nastręcza większych trudności. Na Mout Rouge ustawiony jest drewniany krzyż. Ze szczytu rozpościera się widok na okoliczne doliny i szczyty. Na horyzoncie, w oddali majaczy ośnieżony szczyt Rosablanche, który jest najwyższym wzniesieniem w tej okolicy. Na Mont Rouge zrobiliśmy sobie przerwę na kanapki.
Pokrzepieni i wypoczęci ruszyliśmy dalej. Ostatni etap naszej wspinaczki na Mont Loéré, to jakieś 500 metrów i stumetrowe przewyższenie. Szlak jest dobrze oznaczony i nie ma na nim miejsc niebezpiecznych, więc stosunkowo szybko doszyliśmy do szczytu Mont Loéré. Wierzchołek znajduje się na niewielkim płaskowyżu i gdyby nie drewniany krzyż to nie wiadomo byłoby, gdzie on jest. Na szczycie zrobiliśmy sobie kilkuminutową przerwę na podziwianie widoków i zdjęcia. Szlak prowadzi dalej, na kolejne szczyty w grani, my jednak, sugerując się prognozą pogody, wróciliśmy.
Tuż przed Monte Rouge skręciliśmy w prawo w ścieżkę, która zeszła po zboczu w dół doliny. W dolinie znajdują się dwa malownicze stawy. Za drugim stawem ścieżka wspina się na niewysoką przełęcz. Z przełęczy było już widać Thyon, czyli koniec naszej wyprawy.
Reasumując, wycieczka, mimo tego, że praktycznie w całości prowadziła wśród trawiastych wzgórz dostarczyła nam wspaniałych widoków. Trochę szkoda, że nie poszliśmy granią dalej aż do szczytu Greppon Blanc. Jednak wizja burzy w górach była mało kusząca i woleliśmy być po bezpiecznej stronie.
Dojazd:
Naszą dzisiejszą wycieczkę rozpoczęliśmy przy parkingu przed centrum narciarskim Thyon. W okresie letnim parking jest bezpłatny. Współrzędne GPS parkingu to: 46,182002 N; 7,371118 E.