Gouille d'Ouché / Pra Da Dzeu

Gouille d'Ouché to wysychające jezioro, które kiedyś służyło, jako zbiornik retencyjny dla potoków spływających z gór. Dzisiaj, kiedy górskie potoki zostały już uregulowane i nie stwarzają niebezpieczeństwa dla okolicznych zabudowań, po jeziorze pozostała tylko wielka kałuża, królestwo żab i mrówek. Pra Da Dzeu to malowniczo położona polana znajdująca się nieopodal jeziora Gouille d'Ouché. Pra Da Dzeu w tutejszym dialekcie oznacza łąkę położoną pośród lasu.
Informacje ogólne:
Do Nendaz dotarliśmy wczesnym popołudniem. Po wprowadzeniu się do domku letniskowego i zjedzeniu obiadu postanowiliśmy zwiedzić okolicę. Wybór padł na ścieżkę przyrodniczą do Gouille d'Ouché i Pra Da Dzeu. Przejście ścieżką nie było zbyt wymagające, w sam raz na popołudniowy rodzinny spacer. Łącznie przeszliśmy około 6 kilometrów i pokonaliśmy różnicę wysokości rzędu ok. 320 metrów.
Szczegółowe informacje o szlaku można znaleźć poniżej a ślad GPS w formacie gpx można pobrać tutaj.
Opis szlaku:
Spacer w kierunku Pra Da Dzeu rozpoczęliśmy bezpośrednio przy naszym wakacyjnym domku. Pierwsze 100 metrów przeszliśmy wąską ścieżką łączącą ulice Route de la Péroua i Chemin des Rairettes, następnie skręciliśmy w Chemin des Rairettes i asfaltem przeszliśmy kolejne 1.400 metrów pokonując niewielkie wzniesienie. Ulicą Chemin des Rairettes szliśmy tak długo, aż doszliśmy do niewielkiego lasu. W międzyczasie ulica z szerokiej asfaltowej drogi zamieniła się nierówną, polną dróżkę. Po dojściu do lasu skręciliśmy w lewo i przez kolejne 500 metrów wspinaliśmy się. Początkowo szlak prowadził leśną drogą, ale później zamienił się w ścieżkę. Doszliśmy do leśnego parkingu przy szerokiej szutrowej drodze, ścieżka przecina tą drogę i prowadzi dalej w las. Po przejściu kolejnych 400 metrów po prawie płaskim terenie doszliśmy do jeziora Gouille d'Ouché. Jezioro można obejść dookoła zarośniętą ścieżką. Dookoła jeziora znajdują się ławki, na których można usiąść i wsłuchać w odgłosy dzikiego życia. Aby dojść do Pra Da Dzeu trzeba przejść kolejne 600 metrów. Na polanie Pra Da Dzeu znajduje się niewielka wiata, w której można się schronić przed deszczem oraz źródełko, z którego płynie zimna woda.
W dół zeszliśmy tą samą trasą.
Dojazd:
Spacer rozpoczęliśmy bezpośrednio przy naszym domku wakacyjnym. Z racji tego, że szlak prowadzi ulicami Nendaz, można na niego wejść w kilku miejscach.
Współrzędne GPS miejsca skąd rozpoczęliśmy wędrówkę to: 46,178455 N; 7,283640 E.