Laghi del Malghetto di Mezzana

Jezioro Laghi del Malghetto di Mezzana to niewielki staw leżący w grupie Adamello-Presanella na wysokości 2.023 m n.p.m.
Informacje ogólne:
Ostatni dzień urlopu, wieczorem trzeba się spakować, więc dzisiejsza wędrówka miała się zakończyć stosunkowo wcześnie. Nie do końca mieliśmy sprecyzowane plany jak daleko tego dnia dojdziemy. Pewne było tylko tyle, że wędrówkę rozpoczniemy w miejscowości Marilleva 1400. Pierwotnie myliśmy dojść tylko do jeziora Laghi del Malghetto di Mezzana, później jednak zdecydowaliśmy wejść na przełęcz Passo della Pesa skąd przez przełęcz Bassetta della Viga zeszliśmy do punktu wyjściowego. Ostatecznie pokonaliśmy dystans około 12 kilometrów a łączna suma podejść wyniosła 740 metrów.
Szczegółowe informacje o szlaku można znaleźć poniżej a ślad GPS w formacie gpx można pobrać tutaj.
Opis szlaku:
Naszą wędrówkę rozpoczynamy na parkingu przy drodze SP206 (w pobliżu hotelu Lores) i ruszamy się w kierunku szlaku numer 202. Po pokonaniu jednego kilometra utwardzoną drogą, dochodzimy do skrzyżowania, na którym skręcamy w lewo (szlak numer 202). Droga prowadzi przez wysoki las, więc widoki są, delikatnie mówiąc, mocno ograniczone. Po przejściu kolejnych 500 metrów dochodzimy do kolejnego skrzyżowania. Tym razem skręcamy w prawo jednoczenie opuszczając oznakowany szlak. Idziemy szeroką, szutrową drogą i po przejściu kolejnych 700 metrów napotykamy na kolejne rozgałęzienie dróg, na którym skręcamy w lewo i nadal idziemy szutrową drogą. Nadal idziemy lasem, więc jedynie od czasu do czasu, pomiędzy drzewami prześwitują widoki na lezącą w dolę dolinę Val di Sole. Drogą idziemy przez kolejne 2.800 metrów. W między czasie ponownie wchodzimy na szlak numer 202. W miarę upływu kilometrów, droga staja się coraz bardziej porośnięta trawą. W końcu, po dość nużącej wędrówce, dochodzimy do Malghetto Copai (1.986 m n.p.m.). Budynek wygląda na zapominaną zagrodę dla krów, na mapach zaznaczony jest jednak jako schronisko. Na polanie robimy sobie krótką przerwę.
Z Malghetto Copai już tylko rzut beretem do jeziora Laghi del Malghetto di Mezzana (2.001 m n.p.m.). Po pokonaniu około 250 kamienistą ścieżką (przy okazji zmieniamy szlak na 202B) metrów stoimy nad brzegiem jeziora. W promieniach południowego słońca, schowane w świerkowym lesie niewielkie jezioro wygląda przepięknie. W spokojnej tafli odbijają się wszystkie otaczające jezioro szczyty.
Aby wejść na przełęcz Passo della Pesa (2.136 m n.p.m.) trzeba pójść dalej szlakiem 202B. Po szlaku widać, że praktycznie nikt nim nie chodzi. Ścieżka jest zarośnięta i ledwie widoczna, ale dzięki temu mamy możliwość bliskiego kontaktu z przyrodą. Po 500 metrowej wspinaczce stoimy na przełęczy, skąd możemy podziwiać widok na leżące w dole jezioro Laghi del Malghetto di Mezzana. Po drugiej stronie, za Monte Vigo widać skaliste szczyty w grupie Dolomity Brenta.
W dalszą drogę idziemy szlakiem 202B w kierunku Bassetta della Viga. Szlak nadal jest zarośniętą ścieżką, aczkolwiek jest dobrze oznakowany malowaniami na drzewach albo kamieniach. Po drodze mijamy stado pasących się krów. Po przejściu około 1.300 metrów dochodzimy do przełęczy Bassetta della Viga i skrzyżowania szlaków. Skręcamy w szlak numer 201 i wędrujemy w dół, w kierunku schroniska Rifugio Orti (1.904 m n.p.m.) do którego dochodzimy po pokonaniu około 2,5 kilometra. Przez początkowe 1,5 kilometra idziemy szeroką drogą szutrową, następnie przy górnej stacji kolejki linowej skręcamy w lewo, w ścieżkę prowadzącą w las.
Rifugio Orti, ze względu na dogodne położenie blisko kolejki linowej, jest chętnie odwiedzane przez turystów. Dla niektórych, mniej wprawnych wędrowców, schronisko jest celem dziennych wędrówek. Po chwili przerwy ruszamy w dalszą drogę, nadal pozostajemy na szlaku 201. Po przejściu około 500 metrów dochodzimy do skrzyżowania ze szlakiem 202, czyli tym, którym wchodziliśmy w górę.
Droga w dół przez kolejne 1.000 metrów prowadzi drogą, którą rano wchodziliśmy do góry (szlak numer 202). Po przejściu tego dystansu, szlak skręca w prawo. Niestety odejście szlaku nie jest w ogóle oznakowane. Oczywiście, możemy podążać dalej drogą szutrową i zejść drogą, którą wchodziliśmy w górę. Skręcenie w szlak 202 pozwoli nam na zaoszczędzenie dobrego kilometra. Po przejściu nieco ponad 1.000 metrów stoimy na skrzyżowaniu, na którym byliśmy rano. Znowu możemy pójść drogą, którą wchodziliśmy do góry, bądź skorzystać z innego wariantu.
My wybraliśmy inny wariant i skręciliśmy w prawą stronę. Drogą podążamy w kierunku miejscowości Marilleva 1400, gdzie mijamy miejsca piknikowe z mnóstwem stanowisk do grillowania rozlokowanych w lesie. Po przejściu nieco ponad 2 kilometrów znajdujemy się w punkcie skąd rozpoczęliśmy dzisiejszą wędrówkę.
Dojazd:
Wędrówkę rozpoczęliśmy na parkingu w miejscowości Marilleva 1400, znajdującym się na poboczu drogi SP206. Współrzędne GPS parkingu: 46,30343 N; 10,8101 E.