Le Basso d'Alou

Informacje ogólne:
Le Basso d'Alou to przełęcz na wysokości 2.337 m. n.p.m. znajdująca się pomiędzy szczytami Dent de Nendaz oraz Plan du Fou. Przełęcz leży w grani oddzielającej doliny Val de Nendaz na wschodzie i Val Faraz na zachodzie.
Z racji atrakcyjnego położenia i wspaniałych widoków, przełęcz jest łatwym celem wielu letnich i zimowych wędrówek. Do przełęczy prowadzą aż cztery oznakowane szlaki. Można do niej dojść od strony szczytu Dent de Nendaz, od strony szczytu Plan du Fou oraz z obydwu dolin. Nasza wędrówka rozpoczęła się w dolinie Val de Nendaz a po wejściu na przełęcz skierowaliśmy się w kierunku szczytu Plan du Fou. Zeszliśmy także do doliny Val de Nendaz.
Szlak należał do kategorii łatwych a podejścia nie były zbyt strome i wymagające. Łącznie przeszliśmy około 10 kilometrów i pokonaliśmy przewyższenie rzędu 700 metrów.
Poniżej znajdują się szczegółowe informacje o szlaku a ślad GPS w formacie gpx można pobrać tutaj.
Opis szlaku:
Wędrówkę rozpoczęliśmy na parkingu przy centrum sportów zimowych Siviez. Przez większość trasy ścieżka prowadziła przez pastwiska. Początkowo szeroka ścieżka łagodnie wspinała się i trawersowała niezbyt strome zbocze masywu. Po drodze minęliśmy malowniczy wodospad na górskim potoku oraz podupadłe zabudowania gospodarcze. Po przejściu około 4 kilometrów rozpoczęło się właściwe podejście pod przełęcz. Podejście nie było specjalne strome, ale dało się to odczuć w nogach. Po obu stronach ścieżki było bardzo dużo uschłych drzew, które wprawiały w dość przygnębiający nastrój. Drzewa musiały uschnąć w następstwie chorób albo braku wody, gdyż w pobliżu nie dało się dostrzec śladów jakiegoś pożaru.
Sama przełęcz była dość płaska i rozległa. Rozpościerał się z niej szeroki widok na otaczające doliny oraz szczyty górskie. Przełęcz Le Basso d'Alou nie była końcowym przystankiem na naszej trasie, przed nami pozostała jeszcze wspinaczka na szczyt Plan du Fou. Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy dalej. Podejście na szczyt poprowadzone zostało wąską i dość stromą ścieżką po skałach, z których wystawały rury armatek śnieżnych służących do naśnieżania stoków.
Szczyt Plan du Fou to raczej płaskowyż znajdujący się na wysokości 2.430 m. n.p.m. Na płaskowyżu znajduje się restauracja oraz górne stacje kolejki linowej i wyciągów narciarskich. Zimą, Plan du Fou jest prawdziwym rajem dla narciarzy i snowboardzistów.
Ze szczytu zeszliśmy szeroką, szutrową drogą prowadzącą w kierunku Siviez. W pewnym momencie, od drogi dochodzi ścieżka, którą wchodziliśmy pod górę. Co prawda na dół można zejść także drogą, ale my wybraliśmy wariant ze ścieżką (jest on zdecydowanie krótszy).
Wędrówkę na Le Basso d'Alou potraktowaliśmy jako swego rodzaju „rozgrzewkę” przed wyprawami w wysokie góry. Stosunkowo niewielkie przewyższenie i łatwy teren sprawiają, że przejście tym szlakiem nie zajmuje zbyt wiele czasu. Szlak w sam raz na początek.
Dojazd:
Trekking rozpoczęliśmy na parkingu w miejscowości Siviez. Latem parking jest bezpłatny, zimą za postój trzeba płacić. Współrzędne GPS parkingu skąd rozpoczęliśmy wędrówkę to: 46,1372946 N; 7,3165262 E.