La Borgne

Informacje ogólne:
La Borgne to rzeka o długości około 30 kilometrów powstała z połączenia się rzek Borgne de Ferpècle i Borgne d’Arolla. Rzeka wpada do Rodanu w pobliżu miejscowości Sion. W początkowym biegu rzeka przepływa wysokogórską doliną a następnie tworzy głęboki kanion. Rzeka Borgne jest główną rzeką doliny Val d’Hérens.
Wzdłuż dolnego odcinka rzeki poprowadzony jest malowniczo położony szlak, w sam raz na południowy spacer. Nasza wędrówka rozpoczęła się nieopodal miejscowości Bramois. Przeszliśmy około 5 kilometrów i pokonaliśmy przewyższenie rzędu 100 metrów.
Poniżej znajdują się szczegółowe informacje o szlaku a ślad GPS w formacie gpx można pobrać tutaj.
Opis szlaku:
Tego roku pogoda wyjątkowo nam nie sprzyjała. W nocy i przed południem znowu padał deszcz. W końcu po południu wyszło słońce, ale za to zrobiło się niesamowicie parno. Na wieczór znowu zapowiadane były burze. Aby jednak nie stracić całego dnia postanowiliśmy wybrać się na krótki spacer doliną rzeki Borgne.
Auto zostawiliśmy na niewielkim parkingu w pobliżu miejscowości Bramois. Początkowo szliśmy drogą asfaltową (Chemin du Stand) ale w miarę zagłębiania się w kanion, droga stała się kamienistą ścieżką. Po przejściu kilkuset metrów od szlaku odchodziła wąska ścieżka prowadząca do znajdującej się na ścianie kanionu pustelni Longeborgne. Niestety, nie zdecydowaliśmy na wspinaczkę do pustelni, a szkoda. Po kolejnych kilkuset metrach doszliśmy do tamy na rzece. Tama służy do regulacji ilości wody spływającej w dół rzeki. Prawdopodobnie w okresie wiosennych roztopów rzeką płynie bardzo dużo wody i tama zabezpiecza położone w dole domostwa przed zalaniem.
Na kolejnych metrach ścieżka wspięła się delikatnie w górę, przez co otworzył się wspaniały widok na rzekę i otaczające je ściany kanionu. W dalszym biegu ścieżka znowu poprowadzona była wzdłuż koryta rzeki. Tu i ówdzie na rzece utworzyły się kamieniste łachy i mielizny. Orzeźwiająca woda w rzece zachęcała do zanurzenia nóg i ochłodzenia się. Na jednej z takich łach zrobiliśmy sobie dłuższą przerwę na odpoczynek i podziwianie pięknego, zielonego lasu. Nieopodal przez rzekę przerzucony był most, przez który można wyjść z wąwozu do miejscowości Vex. Ścieżka poprowadzona była ponad strumieniem Torrent du Croux. Na strumieniu znajdował się dość wysoki, składający się kilku kaskad wodospad. Po krótkiej sesji zdjęciowej przy wodospadzie rozpoczęliśmy wędrówkę powrotną podążając tą samą ścieżką.
Spacer wzdłuż rzeki Borgne to z pewnością dobra propozycja na krótki, popołudniowy spacer. Dzięki gęstemu lasowi porastającemu wąwóz, nawet w gorące, letnie dni panuje tutaj przyjemny chłód. Szlak jest bardzo łatwy do pokonania, bez wymagających podejść czy eksponowanych miejsc. Polecam go każdemu.
Dojazd:
Spacer ponad rzeką Borgne rozpoczęliśmy na bezpłatnym, leżącym pośród winnic parkingu. Współrzędne GPS parkingu to: 46,2289821 N; 7,4051302 E.